KAHDEN PUUN VÄLISSÄ

KAHDEN PUUN VÄLISSÄ

Sheung Yiu teki videoesseen kirjanpainajasta Keskuspuistoarkistot-projektin taiteilijaresidenssissä vuonna 2022.

Between Two Trees, There Are Many Worlds
Sheung Yiu

1. Sheung, kerro meille taiteellisesta työstäsi

Taiteellinen työskentelyni sijoittuu taiteen ja tieteen, visuaalisuuden ja teknologian leikkauspisteeseen. Minua kiinnostaa, miten teknologia tekee tietyt maailman aspektit näkyviksi ja peittää toiset. Tekemällä tietyt asiat hypernäkyviksi, teknologia vaikuttaa perustavanlaatuisesti siihen, miten järjestämme yhteiskuntamme ja luomme tietoa. Taiteellinen työni Ground Truth Trilogy keskittyy kuvantamisteknologian ‘ei-visuaaliseen’ osaan. Kysyn: Mitä työnnetään taustalle, kun tuomme toiset asiat etualalle, ja miten se vaikuttaa ajattelutapaamme? Ground Truth -teoksessa tutkin kaukokartoitusta, teknologian (satelliitit, spektrometrit) ja tekniikoiden (laskennalliset mallit) yhdistelmää, jota käytetään planetaariseen havainnointiin. Everything is a Projection -teoksessa tarkastelen 3D-tietokonegrafiikkaa; Interfaces of Predictions projektissa tutkin itäaasialaisten kasvojen lukemisen käytännön ja nykyaikaisen kasvojentunnistuksen takana olevia kosmologisia uskomuksia. Lähestymistapani näihin kysymyksiin vastaamiseen on kuvantutkimus. Työni on luonteeltaan monialaista. Työssäni yhdistelen kuvia eri lähteistä eri tavoin: valokuvaus, valokuvakirjat, videoesseet ja installaatiot.

 

2. Mistä projektissasi on kyse?

Projekti Between Two Trees, There Are Many Worlds (Kahden Puun Välissä, Paljon Maailmoja) sai alkunsa kiinnostuksestani kaukokartoitukseen ja kirjanpainajakuoriaisen epidemiaan Suomessa viime vuonna. M-Cultin toiminnanjohtajan Minna Tarkka kertoi minulle keskustelussamme epidemiasta. Työskenneltyäni aiemmassa kaukokartoitusprojektissa mietin, miten tämä kehittynyt teknologia voitaisiin soveltaa puuntuhoajaepidemiaan. Varustettuna satelliittien, kameroiden ja huipputeknisten sensorien verkostolla, epidemian seuranta olisi helppoa, mutta siihen liittyy rajoituksia. Suuri osa niistä johtuu havainnoinnin mittakaavasta. Kirjanpainajakuoriaiset ovat pieniä ja kaukokartoitus ei pysty näkemään tarkkaa hetkeä, jolloin kuoriaiset kaivautuvat puihin. Lisäksi biologinen sota kuoriaisten ja puiden välillä tapahtuu pääasiassa kemiallisella eikä optisella tasolla, feromonien ja orgaanisten yhdisteiden vaihdon muodossa. Siksi kaukokartoitushavainto on aina askeleen verran etäällä metsän todellisista tapahtumista. Se rekisteröi kuoriaishyökkäyksen oireet, mutta ei itse biologisia toimintoja. Videoessee pohtii, minkä näkemisen teknologia mahdollistaa meille. Käsikirjoituksessa on mukana ideoita biologian alalta, kuten käyttömahdollisuus (affordance) ja Umwelt, keskustellessani teknologian rajoituksista.

*umwelt = lajityypillinen subjektiivisesti tavoitettavissa oleva elinympäristö
ref: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Semiotiikka:umwelt

 

3. Millaisia yhteistyömahdollisuuksia projektisi tarjoaa?

Loin tämän teoksen yhdessä kaukokartoitustieteilijöiden Daniel Schriakin ja Samuli Junttilan kanssa. Konsultoin heitä kaukokartoituksen roolista jatkuvassa epidemiassa. He myös antoivat materiaaleja videoesseeseen. Daniel loi 3D-skannatun pistepilven Helsingin Keskuspuiston kahdesta puusta – tarinani päähenkilöstä. Samuli antoi tutkimuksestaan dronekuvaa ja ilmakuvia. 3D-taiteilija MahrCheen antoi ystävällisesti käyttää kirjanpainajakuoriaisen mallia.

Aiheeseen liittyvää: